Het reisverslag van Jojanneke, Jannes & Okka van hun stage in Belize

Deel 7: dinsdag 11 maart t/m maandag 24 maart 2003

Dinsdag 11 maart
Vanochtend hadden we een beetje miscommunicatie met BAS en TASTE. TASTE had begrepen dat wij vanochtend om 7 uur zouden vertrekken vanuit Placencia, maar dat hadden wij niet van BAS begrepen. Zij hadden ons gezegd om om een uur of negen op te bellen. Nou ja, vanavond bellen we over morgenochtend. Hopelijk lukt het dan wel. We hebben in ieder geval inkopen gedaan voor twee weken. Placencia is duur!!!!

Woensdag 12 maart
We hebben te horen gekregen dat we zelf een boot moeten charteren om op Hunting Caye te komen. Dat kost ons dan wel 400 of 500 dollar, dus dat doen we mooi niet! Als we vanmiddag de boot pakken naar Mango Creek en dan de bus naar Punta Gorda kunnen we misschien morgen mee met een boot naar Hunting Caye...

Ik ben Placencia inmiddels wel zat. Er zijn alleen maar hostels en restaurants en tourist attraction, bla, bla, bla. De Quesedillas zijn wel erg lekker hier. Dit is een dubbelgevouwen tortilla met vlees en groenten en creme freche en een tomatenprutje on top. Het leukste tot nog toe in Placencia zijn de drie dolfijnen die vanmiddag in de haven rondgingen!

Donderdag 13 maart
Sapodilla Cayes wordt helemaal niets. Vanochtend kregen we van TASTE te horen dat de warden van Hunting Caye vandaag wel naar Placencia komt, maar dan niet meer teruggaat, omdat het zijn vrije week is. Dat betekent dat we terplaatse zowieso geen boot zouden hebben en dan kunnen we toch niets doen. Aaaaah.
We hebben onze kip en wortelen en eieren en kool aan Omar verkocht, onze hosteleigenaar.

We zijn vandaag wel even bij Friends of Nature wezen kijken. Vroeger heten ze Friends of Laughing Bird Caye en dat is dan ook het gebied wat ze proberen te beschermen en beheren. Silk Cayes en Gladden Split horen daar nu ook bij. De laatste is een stukje Barrier Reef met een aantal heel belangrijke spawning aggregation sites. Bovendien is dit ook de plaats waar de meeste Whale sharks worden gezien. Eric Fernandes heeft ons verteld van een rapport wat ze net af hebben met nieuwe regelgeving voor de spawning aggregation en de Whale sharks. Ze willen 's nachts vissen verbieden en bovendien visserij maar op een paar plaatsen toestaan. Sommige Belizeanen geven vergunningen aan Hondurezen en Guatemalezen om in Belize te vissen. Ze gaan vaak pas vissen als de Belizeanen weg zijn en ze vertrekken 's ochtens vroeg voordat de vissers weer terugkomen en ze nemen grooooote hoeveelheden vis mee. Het was een heel verhaal, wel interessant. Okka kreeg al bijna direct een stageplaats aangeboden voor haar tweede stage hier. We zullen wel zien of dat wat wordt.

We gaan vanmiddag Roger weer bellen voor onze planning op dit moment. Ik probeer intussen contact te krijgen met Las Cuevas Research Station. Ze hebben geen telefoon die bereikbaar is, maar wel radio, maar daarmee laat nog niemand iets van zich horen. Ik heb wel een meeladres gekregen voor een contact daar, dus die heb ik mooie meel gestuurd. Vanmiddag zijn we toch maar naar Punta Gorda vertrokken. Van BAS heb we geen duidelijke informatie kunnen krijgen en we willen toch graag met Jack Nightingale van TASTE praten. De reis was erg hobbelig, want de weg is nog niet helemaal af. In PG zijn we in de hostel 'Nature's Way' getrokken, opgezet door zo'n oude milieufanaat. Wel leuk en de kamer is net een dierentuin: gekko's, grote zwarte mieren, kleine mieren, gloeiwormen en in het hout zitten een soort van boktorren die erg veel herrie produceren. Verder zit er een heel kippennest naast het huis, dus continue kraaien er hanen en hoor je de kippen, best gezellig.

Vrijdag 14 maart
We hebben een bezoekje gebracht aan TASTE en Jack Nightingale zat in een drukke meeting. Hij wist niets van het feit dat wij niet waren aangekomen op Sapodilla Cayes. De nieuwe bioloog voor TASTE, Elisabeth, wil ons volgende week wel meenemen naar Hunting Caye, maar helaas komen wij dan in de prolemen met ons visum. Vanmiddag heeft Jack ons een verhaal gedaan over de mariene Belize-Honduras-Guatemala-politiek op allerlei niveaus.

Daarna zijn we ook nog even bij The Nature Conservancy langsgeweest en Nic en will waren allebij toevallig aanwezig. Ze gaan maandag weer naar Half Moon Caye voor de SPAG en ze hadden ons alweer half uitgenodigd om mee te gaan. Ze konden ons nu wel een mooi status raport leveren dat in 2000 is geschreven om de toestand van de visserij in Belize en omringende landen weer te geven. Erg goed voor ons verslag.

Ik heb net nog even een avondwandeling gemaakt en ik heb een enorme spin gezien! Wel negen centimeter of zo en bruin en harig. Het is geen Tarantula, maar toch niet gek. Verder zag ik nog een Opossum, Didelphus sp.

Zaterdag 15 maart
Vanochtend de bus gepakt en om half een waren we in Maya Center. We zijn gaan lopen naar het kamp en daarna gaan zwemmen in de rivier. We horen luid en duidelijk de Howler Monkeys aan de westkant van het kamp, mooooi.

Bart is met een aantal rangers het woud in voor vier dagen, omdat een stelletje stropers twee camera's hebben gemolesteerd.

Zondag 16 maart
Vanochtend heb ik een bezoek gebracht aan Aurora, een kunstenares en plantengeneeskundige van de Maya village. Ze heeft me in een uurtje van alles verteld over allerlei bomen en planten. Ze
heeft heel veel kennis, maar ze kent niet alle soorten. De heen en terugreis was een uur zweten op de mountainbike van Bart, in de volle zon. Het was wel minstens veertig graden in de zon. Pff. De 2.5 m hoge Asteracea die hier overal groeit heet dus Jack Ass Bitters, zo leer je nog eens wat. Ik heb nu toch maar het book 'A Belizean Rainforest' aangeschaft, want daar staan veel planten en dieren in, erg handig.

Okka en Jannes hebben de Wari Loop gelopen en een schildpad gezien en toen ik terugkwam hebben we de binnenband gepakt en zijn we de rivier een halfuurtje afgezakt. Op deze mannier kwam ik toch weer een paar gallen tegen. Ik weet nu tenminste dat een van de bomen waar gallen op zitten Bri-Bri heet of Inga edulis. Bart was terug van weggeweest en heeft een hele hoop Jaguar shit meegebracht.

Maandag 17 maart
We blijven nog twee nachtjes zodat we in ieder geval iets van ons voedseloverschot weg kunnen werken. Vanochtend hebben we de Ben's Bluff trail gelopen en twee keer onder een prachtige waterval gezwommen. Hele grote gallen gevonden op toepasselijk grote bladeren. De bewoners waren jammer genoeg al vertrokken. Er zat vandaag een schorpioen in de keuken en later zagen we er een tegen de muur van onze slaaphut kruipen. Ze zijn niet giftig, dus ook niet meer zo eng, maar wel fascinerend.

Dinsdag 18 maart
De Outlier trail gelopen vanaf 6.30 uur en onderweg hebben we iets van twintig zwijnen gezien, White-lipped peccary. Verder zagen we een groep van acht Coati's uit de palbomen komen klimmen en twee Tayra's (lijken wel een beetje op otters) probeerden het pad over te steken. Op een blad vonden we zeker dertig kleine zwarte sprinkhaantjes met rode kopjes en op de grond vonden we een klein bruin boomkikkertje. Dan heb ik ook nog vijf nieuwe gallen gevonden, zo zo.

Vanmiddag nog even in de rivier gezwommen en Alex (Duits meisje) leren snorkelen. Ze vond het idee eerst te spannend, omdat ze bang was dat de vissen haar aan zouden raken. Okka en ik hebben ook onder water gekeken in de stroomversnelling en terwijl we onze snorkel stevig vasthielden zagen we de vissen vechten om tegen de stroom in te komen. Okka zag een grote roofvis voorbijschieten.

Woensdag 19 maart
Vanochtend hebben Okka, Jannes en Billy en Alex 4.5 km de access road op en af gesjouwd en ik heb de rubber Tree trail en de Wari Loop gedaan. Ik heb enkel een paar Coati's gezien. Het is 40 graden celcius in de schaduw en het wordt nog warmer.

Dirk Francisco en Diane Wade zouden hier vanochtend om 10.30 zijn, maar ze zijn pas om 11.00 uit Belize City vertrokken, dus we kunnen ze hier niet meer ontmoeten, zoals ze hadden bedacht. Vanaf 14.30 hebben we gelift naar Belize en we kwamen twee uur eerder aan dan de bus!!! De eerste lift was achter op de truck van twee boertjes en de tweede samengepropt in de oude jeep van een Amerikaan met een dikke sigaar waar hij de hele tijd aan zoog, maar die hij niet eens aan had... De laatste lift van van een Amerikaanse dame met haast. Ze was van een universiteit in Florida en ze heeft ons haar nummer gegeven voor als we nog een mee willen werken aan archeologisch werk in Cayo, jippie.

Donderdag 20 maart
Rafael Manzanero (die ik in de bus had ontmoet) zit op het kantoor van BAS in een meeting en ik kreeg van hem het bericht dat ik op 4 april meemag op expeditie in Chiquibul Forest!!!!! Nu moet ik enkel nog even een hangmat kopen en dergelijke en het even regelen met BAS dat ik meekan. Tijdens deze expeditie gaan we eerst langs Las Cuevas, waar mijn contact voor de plantengallen momenteel ook zit. Daarna gaan we een paar dagen grotten in het gebied checken op allerlei leven. Daarna wil ik nog een paar dagen extra blijven in Las Cuevas, maar dat is denk ik geen probleem. Ik ben al uitgenodigd door de director!

De tandarts zei vanochtend dat als ik heel voorzichtig ben, ik mijn kies wel in Nederland kan laten vullen. Allemaal goed nieuws vandaag. Vandaag hebben we ook nog flink aan ons verslag kunnen werken.

Vrijdag 21 maart
Vandaag weer dia's opgehaald en foto's van Okka. De meesten zijn wel aardig gelukt. We hebben nu een mooie opzet voor het verslag en we hebben zelf al bijna een paar hoofdstukken af, saai he...

Nu Roger bij Coastal Zone gaat werken kunnen wij niet meer op Half Moon Caye terecht. Heel vervelend, want nu moeten er andere activiteiten worden bedacht. We hebben zelf al een heleboel ideeen, maar Diane zou er eerst eens achteraan.

Zaterdag 22 maart
We willen een appartementje gaan huren ergens! Dat is veel goedkoper dan die hotels en hostels de hele tijd, we betalen ons nu blauw. We hebben al twee kamers bekeken, maar ze waren nogal vies. Er kwamen beestdjes uit de matrassen en de koelkast zat vol fruitvlieglarven, brrrr.

Zondag 23 maart
Vanochtend vroeg vertrokken naar Blue Hole National Park. Daar kregen we direct een ronleiding aangeboden door een Amerikaan met twee zoontjes en een gids. Zij gingen namelijk door de St. Herman Cave. De grot was best mooi en het was nog best een klimpartij om er helemaal door te komen. Op sommige stukken moesten we klimmen tegen gladde hellingen of losliggende rotsblokken, maar achteraf was het best wel veilig. De gids heeft van alles verteld over de Maya's die de grotten voor rituele doeleinden gebruiken. De potscherven die we er overal vonden zijn van enkele honderden jaren na Christus en werden gebruikt om Virgin Waters, water van het plafond van de grot, in op te vangen. daarna werden de potten stukgegooid zodat niemand er ooit meer gebruik van kan maken. Er zaten piepkleine fruit-etende vleermuizen in de grot en bleke krekels en miljoenpoten.

Na deze happening kregen we een lift naar Blue Hole, waar we even in het blauwe water hebben gezwommen. Toen begon het te onweren en te regenen en zijn we met een lift terug gegaan richting Belize City. Eerst was de benzine op en later deden de ruitenwissers het niet meer, dus toen hebben we toch maar de bus gepakt voor een dollar. We waren echt helemaal doorweekt van de lift. De weg is superspekglad! Het is zeker geen ZOAB, maar een mengsel van asfalt met steentjes. Op de weg ligt een mooi filmpje van water met olie en je kunt er met je schoenen op schaatsen. Onderweg zijn we nog gestopt bij een auto-ongeluk. Een gezin was over de kop geslagen, maar al afgevoerd naar het ziekenhuis. Als het regent gaan wij dus niet meer liften!

Ik heb vandaag nog wel een paar mooie gallen gevonden. Twee soorten op Avocado Tree, Persea americana en een op een Monstera species en een op een Piper species.

Maandag 24 maart
We waren lekker op tijd vanochtend, maar we hebben nog maar beschikking over een computer, dus we werken heel traag. Het is ook nog de plek waar iedereen de hele dag zijn spullen uit moet printen, dus aan het einde zijn wij helemaal gek. Okka heeft een telefoontje gehad van Friends of Nature en ze willen haar graag hebben voor haar volgende stage. Okka blij.